04 de febrer 2013

diccionari

Quan anava a l'institut, vaig tenir un professor boníssim de Literatura castellana que sempre ens parlava de Santa María Moliner, així anomenava a l'autora del Diccionario de Uso del Español, que sempre ens recomanava. Vaig pensar en ell, fa unes setmanes quan vaig anar a veure l'esplèndida obra El diccionario de Manuel Calzada Pérez, dirigida per José Carlos Plaza i interpretada per una immensa Vicky Peña, en un paper d'aquells que fan història.

 
 Un homenatge a una dona molt interessant. Una bibliotecària que va crear, tota sola, un diccionari, el diccionari. Una dona oberta, culta, tolerant, que va haver de viure uns temps molt durs, sòrdids, de foscor, repressió, que va superar amb la passió pel seu treball, la seva obra, el seu diccionari. Tota una vida de fitxes, d'amor a la llengua, a les paraules...Una mare de família que cosia una pila de mitjons mentre creava.I assistim, alhora, al seu gran drama, una arterioesclerosi cerebral que li va fer perdre les paraules, la llengua, la vida.
I la passió del meu professor per la seva Santa particular em va quedar tan gravada que quan vaig marxar de casa, crec que una de les primeres coses que em vaig comprar va ser el Diccionario de Uso del Español de María Moliner. Jo sóc molt usuària dels diccionaris i aquest m'ha fet molt servei.
Després de veure l'obra al Romea encara m'emociona més la dedicatòria que l'autora va escriure A mi marido y a nuestros hijos les dedico esta obra terminada en restitución de la atención que por ella les he robado.

1 comentari:

núria alemany ha dit...

Quina dedicatòria més maca, no m'hi havia fixat mai, i això que tinc el diccionari des de la primera classe de llengua espanyola de la carrera, on ens el van recomanar. Abans ningú no me n'havia parlat.