02 de maig 2013

jacqueline

 Jacqueline amb un collaret de ceràmica fet per Picasso. David Douglas Duncan, 1957.

M'encanta aquesta foto de Jacqueline Roque, l'última dona de Picasso. Em sembla un retrat fascinant. Jacqueline, amb qui el gran pintor va passar els seus darrers vint anys de vida. Jacqueline, la dolenta, l'antipàtica, que el va aïllar del món, apartar dels seus fills i néts.Possessiva, gelosa, mitòmana i suïcida.
 Foto de Caterina Barjau Dachs. Museu Picasso, Barcelona.

Ceràmiques de Picasso. Un regal de Jacqueline a Barcelona, una petita exposició per commemorar el trentè aniversari de la donació de Jacqueline a la ciutat de 41 ceràmiques. Plats, gerros...que va rebre de Picasso. Precioses, imaginatives,mediterrànies, vitals. Tot un plaer passar una estona envoltada de bellesa, senzilla però intensa.

  
                                              Jacqueline amb flors. Picasso, 1954.

A casa vaig tornar a mirar el documental Picasso y sus mujeres de Manuel Palacios. La presència, molt important, de les dones de Picasso en la seva pintura. La seva influència, la seva desesperació. Jacqueline, forta, acompanyarà un Picasso ja vell, però encara ple de potència artística. Esplèndids els retrats que fa d'ella. Aquest em sembla absolutament meravellós.

 Picasso decorant el seu plat amb peix. Per cert que l'obra més famosa de la donació, i exposada dues vegades en vida de Picasso és el seu gran Peix, un plat decorat amb una inusual combinació de materials.
 El meu collage de la nevera amb el retrat de Jacqueline. Quan una cosa m'agrada no em canso de contemplar-la.
I per canviar radicalment de tema, una suggerència. Una pel.lícula extraordinària, La caza de Thomas Vinterberg. De nou cinema nòrdic, suec en aquest cas, i amb el gran actor Mads Mikkelsen, protagonista també a Un asunto real en una altra interpretació excel.lent. Un drama angoixant, dur, impactant. La vida i el mal que ens pot arribar a fer.